پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2883
-
الف
+

حضور موفق انیمیشن‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی

«آلفابت» و «مثل یک پروانه روی قلب» عنوان دو انیمیشن ایرانی است که این روزها در جشنواره‌های معتبر خارجی رقابت خواهند کرد.

«آلفابت» و «مثل یک پروانه روی قلب» عنوان دو انیمیشن ایرانی است که این روزها در جشنواره‌های معتبر خارجی رقابت خواهند کرد.

به گزارش آی فیلم به نقل از ایرنا، دو انیمیشن در فستیوال‌های خارجی پذیرفته شده اند و یک فیلم کوتاه و یک انیمیشن ایرانی نیز بار دیگر موفقیت‌‎هایی را برای هنر هفتم ایران به دست آورده‌اند. 
**«سارا» از ایران عازم کره جنوبی شد
در نخستین حضور این هفته سینمای ایران در جشنواره های خارجی، فیلم مستند بلند «سارا» به کارگردانی هادی شریعتی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است، به بخش مسابقه جشنواره DMZ کره‌ جنوبی راه پیدا کرد.
دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند DMZ از 22 تا 26 شهریورماه 1397 در شهرهای پاژو و گویانگ کشور کره‌ جنوبی برگزار می‌شود و فیلم مستند «سارا» ساخته‌ هادی شریعتی در بخش مسابقه فیلم‌های آسیایی جشنواره روی پرده می‌رود.
در این دوره‌ جشنواره، ١٢٧ فیلم مستند از ٨٠ کشور دنیا به نمایش درمی‌آیند.
جشنواره DMZ از مهمترین رویدادهای فیلم مستند در کره ‌جنوبی است که طی سال‌های اخیر با حمایت فیلمسازان آسیایی و بین‌المللی به اتفاق مهمی در سطح آسیا بدل شده است. 
مستند «سارا» در این دوره جشنواره DMZ با 7 فیلم مستند از کشورهای فیلیپین، کره‌جنوبی، ژاپن، چین، هند، ویتنام و هنگ‌کنگ برای جایزه ده هزار دلاری بخش فیلم‌های آسیایی به رقابت می‌پردازد.
در خلاصه موضوع مستند «سارا» آمده است: «فیلمساز در روز تولد فرزندش، از صحبت‌های پزشک متوجه نابینایی‌ دخترش می‌شود اما او و همسرش کم‌کم متوجه می‌شوند که چشم راست او بینایی مختصری دارد. آنها به واقعیت نگاه می‌کنند و شروع به ضبط زندگی او می‌کنند. یک روز سارا تلاش می‌کند کبوتر را از قفس آزاد کند. روز دیگر او به آرامی پیاده می‌رود. در اینجا زندگی او در زمان‌های مختلف نقاشی شده است.»

**پنجمین حضور بین‌المللی «مثل یک پروانه روی قلب»
همچنین انیمیشن 13 دقیقه‌ای «مثل یک پروانه روی قلب» در پنجمین حضور بین‌المللی خود به چهاردهمین جشنواره فیلم و موسیقی چجان کره جنوبی می رود.
«مثل یک پروانه روی قلب» به کارگردانی مریم خلیل‌زاده از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است در بخش خانواده این جشنواره‌ بین‌المللی در روزهای 19 تا 23 مرداد به نمایش داده شود.
در عین حال، فیلم‌های دیگری نیز از ایران همچون «ساز» به کارگردانی عابدین محمدی، «بین‌المللی» به کارگردانی علی زارع قنات‌نوی و «زندگی بدون زندگی» به کارگردانی کاوه معینی‌فر در بخش سین سمفونی این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.
جشنواره بین‌المللی فیلم و موسیقی چجان اولین بار در سال 2005 در شهری با همین نام در کشور کره جنوبی آغاز به کار کرد. شماری از فیلم‌های منتخب جشنواره با اجراهای موسیقی زنده در فضاهای باز و در کنار دریاچه چونگ پانگ هو معرفی می‌شوند.
همچنین دست‌اندرکاران این جشنواره جایزه‌ای به نوازندگان فیلم که تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر فیلم‌های کره‌ای و فرهنگ موسیقی داشته‌اند، اهدا می‌کنند.
در بخش‌های دیگر این جشنواره فیلم‌هایی از سراسر جهان به نمایش در می‌آید و هیأت داوران جایزه بزرگ جشنواره را به بهترین فیلم از میان فیلم‌های برگزیده معاصر مرتبط با موسیقی بدون در نظر گرفتن گونه آن فیلم، اهدا می‌کند.
انیمیشن «مثل یک پروانه روی قلب» پیش‌تر نیز در جشنواره‌های پویانمایی تهران، فیلم کوتاه تهران، کلکته هند و مونترال کانادا به نمایش در آمده است.
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم و موسیقی چجان (Jecheon) از 18 تا 23 مرداد 1397 (9 تا 14 آگوست 2018) برگزار خواهد شد.

**حضور «آلفابت» در 4 جشنواره خارجی
دیگر انیمیشن سینمای ایران که حضور موفقی در جشنواره های مختلف داشته است «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی است که به 4 جشنواره خارجی می رود.
این فیلم به یازدهمین دوره جشنواره فیلم های ایرانی در سانفرانسیسکو راه یافت که 22 و 23 سپتامبر برابر با 31 شهریور و 1 مهرماه در آمریکا برگزار می شود.
همچنین «آلفابت» در سومین دوره جشنواره «اسلمانی آی اف اف» عراق نیز به نمایش درمی آید. این جشنواره از 10 اکتبر برابر با 19مهرماه آغاز خواهد شد.
این انیمیشن در بخش مسابقه سومین دوره جشنواره «ریوولشن می» در آمریکا نیز حضور پیدا می کند. این جشنواره از 21 تا 23 سپتامبر برابر با 30 شهریور تا 1 مهرماه در نیویورک برگزار خواهد شد.
«آلفابت» در بخش مسابقه دهمین جشنواره فیلم «الکساندر ترانر» در مجارستان نیز به نمایش در می آید. این جشنواره از 14 تا 20 اکتبر برابر با 22 تا 28 مهرماه برگزار خواهد شد.
«آلفابت» زندگی انسان‌هایی را روایت می‌کند که زندگی کردن را فراموش کرده و از آگاهی و حقیقت دور مانده‌اند. به طور کلی این فیلم در مورد مردمانی است که سال‌ها است الفبای زیستن را از یاد برده‌اند، نمی‌بینند، نمی‌شنوند و سخنی بر لب نمی‌سرایند، ولی کلمات بی‌قرار در انتظارند.

**«کل به جز» در ایتالیا جایزه گرفت
در ادامه موفقیت و جوایز فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی نیز، فیلم «کل به جز» ساخته سیدوحید حسینی نامی برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه در بخش بین المللی جشنواره «لوکانیا» ایتالیا شد.
نوزدهمین دوره این جشنواره از 1 تا 5 اوت 2018 برابر با 10 تا 14 مردادماه برگزار شد.
این فیلم کوتاه به نویسندگی و کارگردانی سیدوحید حسینی نامی ساخته شده است.
فیلم کوتاه 12 دقیقه‌ای «کل به جز» روایت سرنگونی مجسمه آهنی یک دیکتاتور است که بعد از ذوب شدن در قالب اشیایی کوچک تکثیر شده و به حیات خود در زندگی مردم ادامه می‌دهد.

**جایزه جشنواره حقوق بشر پرتغال برای «فصل بادهای گرم»
دیگر جایزه این روزهای سینمای ایران به فیلم مستند «فصل بادهای گرم» از جشنواره حقوق بشر پرتغال است.
پنجمین دوره جشنواره فیلم مستند حقوق بشر پرتغال از 8 تا 14 مرداد 97 در شهر ویانا دوکاستلو این کشور برگزار شد و مستند «فصل بادهای گرم» به کارگردانی حسین ریگی، ضمن نمایش در بخش رسمی این جشنواره، جایزه‌ بهترین فیلم کوتاه و نیمه‌بلند این فستیوال موضوعی را به دست آورد.
در این بخش جشنواره حقوق بشر پرتغال، 15 فیلم از کشورهای ایران، برزیل، اسپانیا، لهستان، پرتغال، آلمان، هلند و فرانسه رقابت داشتند.
در خلاصه موضوع مستند «فصل بادهای گرم» آمده است: «خانم معلمی در سیستان و بلوچستان با بی‌سوادی دختران مبارزه می‌کند. او که خود تا 12 سالگی بی‌سواد بوده است با پشتکار فراوان در برابر پدران و شوهرانی که مانع سوادآموزی دختران و زنان خود هستند، می‌ایستد ... .»

 

ط ه/ط ه

نظر شما
ارسال نظر